Diabeteshjelpen

 

Adresse: Vestre Brugt. 10, 3300 Hokksund - Telefon: 32 75 36 80

 

 

 

Veiledning for deg med diabetes

 

 

Du kan ta vare på dine føtter!

 

Ønsker du å unngå alvorlige fotproblemer som kan lede til amputasjon av tær, fot eller legg? Her skal du få noen gode råd. Det handler om å ta godt vare på føttene dine.

 

Fotstell er svært nødvendig for alle som har diabetes, men spesielt hvis du har:

- Nedsatt følelse i føttene.

- Endret utseende / fasong på føttene.

- Sår som ikke gror.

 

Skade på nervene kan forårsake at du mister følelsesevnen i føttene. Du vil kanskje ikke føle steinen som har sneket seg på innsiden av strømpen, og som har forårsaket et sår. Eller blemmen som har oppstått fordi skoen ikke passet ordentlig. Slike skader på foten kan gi sår, som igjen kan lede til amputasjon.

 

Hold blodsukkeret under god kontroll og ta vare på føttene hver dag. Dette kan hjelpe deg slik at du unngår alvorlige problemer med føttene.

 

 

Det er mye du selv kan gjøre for å forebygge alvorlige problemer med føttene dine. Her er hvordan:

 

1. Kontroller føttene dine hver dag.

 

Du kan ha alvorlige fotproblemer uten å kjenne noen smerter. Kontroller føttene dine for kutt, sår, røde områder, opphovning og betente tånegler. Finn en passende tid (kvelden er best) til å sjekke føttene dine hver dag. Gjør dette til en daglig rutine.

Hvis du har problemer med å bøye deg slik at du ikke ser føttene, så bruk et plastspeil. Du kan også spørre et familiemedlem eller noen andre om å hjelpe deg.

 

 

 

2. Vask føttene dine hver dag.

 

Vask føttene dine i lunkent (ikke varmt) vann. Unngå fotbad, spesielt dersom du har sår.

Før du bader eller dusjer, test at temperaturen på vannet ikke er for høyt. Du kan bruke et termometer (30 - 35 grader er trygt) eller albuen.

Tørre føttene dine godt. Forsikre deg om at du blir ordentlig tørr mellom tærne. Bruk gjerne talkumpulver for å holde deg tørr mellom tærne.

 

3. Hold huden myk og glatt.

 

Smør undersiden og oversiden av føttene inn med lotion eller krem.

Ikke smør lotion eller krem mellom tærne, for det kan forårsake infeksjon.

 

4. Glatt forsiktig over ru, hard hud og liktorner.

Hvis du har liktorn og hard hud bør du snakke med din lege eller fotterapeut om hvordan det best kan behandles.

Med mindre legen sier noe annet, kan du bruke en pimpstein til å glatte over den harde og ru huden. Glatt forsiktig i en retning for å unngå å skade huden.

Ikke beskjær den harde huden eller liktornene. Bruk ikke barberblad, liktornplaster eller annet etsende væske. Dette vil kunne skade huden din.

 

5. Trim tåneglene dine hver uke eller etter behov.

La en fotterapeut trimme neglene dine dersom du ikke kan se godt, ikke når ned, har tykke eller gulaktige negler eller hvis dine tånegler er buet mer enn normalt og gror inn i huden.

Hvis du kan se godt og når ned, så trim dine tånegler med en negl trimmer etter at du har vasket og tørket føttene.

Klipp tåneglene ganske rett over slik at hjørnene ikke går inn i hudfolden. Fil forsiktig over med en fin neglfil.

 

6. Gå til enhver tid med sko og sokker.

Gå til enhver tid med sko og sokker. Gå ikke barfot, ikke engang innendørs, fordi det er så lett å trå på noe som kan skade føttene.

Ha alltid sokker eller strømper på i skoene for å unngå blemmer eller sår.

Velg rene, lett polstrete sokker som passer godt. Sokker uten søm er best.

Sjekk innsiden av skoene før du tar dem på. Se etter at foret er glatt og at det ikke er noen objekter i dem.

Bruk sko som passer god og som beskytter føttene. For ytterlige råd, kontakt din fotterapeut.

 

7. Beskytt føttene dine mot varme og kulde.

Bruk sko på stranda eller på varme fortau.

Smør solkrem på føttene for ikke å bli solbrent.

Hold føttene borte fra radiatorer og åpen varme.

Bruk ikke varmeflaske eller elektrisk fotvarmere / varmeteppe på føttene.

Hvis føttene er kalde om natten, bruk sokker eller lester, helst ull.

Sjekk føttene ofte i kaldt vær for å unngå forfrysning.

 

8. Hold blodsirkulasjon i føttene.

Ha føttene oppe når du sitter.

Beveg tærne i 5 minutter to eller tre ganger hver dag. Beveg anklene opp og ned, inn og ut, for å øke blodstrømmen i føttene og leggene.

Ikke korslegg bene i lengre perioder.

Bruk ikke stramme sokker.

Ikke røyk. Røyking reduserer blodstrømmen til føttene. Be om hjelp for røykestopp.

Samarbeid med ditt helse team for å kontrollere blodsukkeret, blodtrykket og kolesterolen.

 

9. Vær mer aktiv.

Be om hjelp til å få satt opp en plan for en daglig aktivitet som passer for deg.

Gåing, dansing, svømming og sykling er gode former for mosjon som er lett for føttene.

Vær mer forsiktig med aktiviteter som er hard for føttene, slik som løping og hopping.

Bruk sko som passer for den aktiviteten du utfører, og som gir god støtte.

 

 

HER FINNER DU OSS

 

Vestre Brugt. 10

 

3300 Hokksund

 

Telefon: 32 75 36 80

 

Epost: haug.fotsenter@

VÅRE ÅPNINGSTIDER

 

Mandag til torsdag: 09:00 - 16:00

 

Fredag: Stenget

 

Copyright @ All Rights Reserved

Haug Fotsenter

Vestre Brugate 10

3300 Hokksund

Telefon: 32 75 36 80